wat kun je doen bij spanningen thuis

Spanningen in huis – dit kun je doen

We blijven deze periode zoveel mogelijk thuis. In veel huishoudens gaat dit goed, maar in sommige situaties lopen de spanningen thuis op. Met deze vier tips kun je veel problemen voor zijn.

1. Deel (samen) je dag in, zorg voor regelmaat

Sta elke dag om dezelfde tijd op en ga om dezelfde tijd naar bed. Eet, ontspan, beweeg en werk op dezelfde tijdstippen. Maak goede afspraken over wat wel en niet mag, en wie wat doet. Beweeg voldoende. Vraag aan elkaar hoe het gaat, en of je wat voor iemand kan doen.

2. Bespreek je gevoelens en maak afspraken

Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed. Laat spanning niet tot onveilige situaties leiden. Zorg dat er afspraken zijn bij wie jij, je partner en/of je kinderen terecht kunnen als het uit de hand loopt.

3. Bespreek spanningen en ruzies

Praat ruzies uit en vertel elkaar waar je je zorgen over maakt. Bespreek oplossingen: Wat maakt jou, je partner, en/of je kinderen weer rustig?

4. Neem een time-out

Verlies je de controle? Tel tot 10. Adem diep in en uit. Neem afstand. Zoek een veilige plek. Ga bijvoorbeeld buiten een stukje wandelen, als dat kan en niemand thuis ziek is.

 

Deze tips, plus gegevens van hulporganisaties kun je vinden in onderstaand document. Klik op de afbeelding om de pagina te openen.

een pdf met informatie voor gezinnen

 

Foto © June Intharoek

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Direct naar de inhoud