ontspanning in het weekend is belangrijk voor je gezondheid

Stappenplan – Weekend in coronatijd

School en werk vullen je dagen. En of je die presentatie nou op vrijdag maakt, of op zaterdag, dat maakt weinig uit. Of toch?

Zeker voor gezinnen is het lastig om een goede grens te trekken tussen werktijd en privétijd. Want je eigen werk schiet er overdag vaak bij in, als je de kinderen met hun schoolwerk helpt. Maar: je houdt het allemaal langer vol als je – zeker nu je zoveel thuis bent – je vrije tijd kunt scheiden van je werktijd.

We helpen je graag in 4 stappen naar het échte weekendgevoel. En als bonus nog 3 tips om dat vrije weekend mee in te vullen. Ooooontspannnnnnn….

Stap 1 Vrijdag 17:00 uur – Ruim werk- en schoolspullen op

Vrijdagmiddag 17:00 uur mag alles aan de kant. De eettafel is weer eettafel, en voor de schoolboeken en werkprintjes is even geen plek. Ja, in de schuur misschien. Of in de kast. Maandagochtend mag de laptop weer open. Zet ook je zakelijke mailaccount uit in je telefoon. Kleine moeite om het uit te zoeken, en het geeft veel rust.

Stap 2 Vrijdag 18:00 uur – Proost! Het weekend begint

Maak in plaats van de gewone maaltijd een lekkere grote borrelplank met voor ieder wat wils. Experimenteren mag! Zijn de kinderen niet thuis, luid dan het weekend in met een videoborrel. Of zet je stoel in de zon en nodig de buren uit om ook voor de deur of in hun tuin op het weekend te proosten.

Stap 3 Zaterdagochtend – Beweeg

Er zijn geen wedstrijden met het voetbalteam en het zwembad is ook nog dicht dus start je je weekend met een stevige wandeling of familiefietstocht.

Stap 4 Zondagavond – Kijk terug

Als de dagen zo in elkaar overlopen of als de spanning toch af en toe een beetje oploopt is het fijn om terug te kunnen kijken op de fijne dingen die je samen hebt kunnen doen op je vrije zaterdag en zondag. Een (foto-)dagboek is dan een leuke manier. En als je op zondag je gemaakte foto’s even terugkijkt weet je zéker dat je ontspannen en tegelijk opgeladen je werkweek weer aankunt!

Extra: 3 tips voor de invulling van je weekend

Tip 1: Samen schermtijd

Herbie, Sound of Music, Blues Brothers, Groundhog Day, E.T., kies een film die jij vroeger heel bijzonder vond en kijk hem samen. Als je samen eerst een ‘bioscoop’ maakt van je woonkamer heb je maximale voorpret. En wie staat aan de bar in de pauze? Jij, met versgemaakte popcorn! Ook leuk: Volg samen wekelijks een tv-programma zoals ‘Lego Masters’ of ‘The Voice’.

Tip 2: Leer iets nieuws

Je bent echt nooit te oud, of te jong om iets nieuws te leren. Bijvoorbeeld met de projecten van Klokhuis Studio. Van Lavalamp maken tot breakdancen en van nepwonden maken tot je eerste game bouwen. Zo rollen jij en je kinderen met nieuwe skills uit de quarantaine.

Tip 3: Maak iets moois

Samen iets maken geeft energie. En al prutsend kun je heerlijk je hoofd leegmaken. Dus:

  1. Maak ergens in huis een familiemuur: een vrolijke, wisselende collectie tekeningen, ansichtkaarten en alles waar je verder blij van wordt.
  2. Maak een tijdcapsule. Vul een doosje met informatie over jullie gezin en over het hier en nu. Gebruik foto’s, verhaaltjes, stukjes uit de krant of kleine spulletjes. Verstop de capsule achter een muur of onder de vloer. Iemand komt zo ‘over 100 jaar’ alles te weten over jullie leven.
  3. Maak van een leeg tafeltje of een stukje van de kast een themaplek. Zoiets als op school. Knutsel over de Lente, de Ramadan of over Corona. En straks over de zomer, vaderdag of iemands verjaardag.

Foto: Allen Taylor via Unsplash

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Direct naar de inhoud