terug naar school, terug in het schema

Toptips: terug naar school, terug in het ritme!

Doordeweek is de ochtend in elk gezin spitsuur. Met kleine aanpassingen maak je meer ruimte voor jezelf, voor een goed ontbijt en dus voor een ontspannen ochtendroutine.

Andere ouders gaven deze tips:

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Pas toen ik snapte dat ík mijn routine moest veranderen lukte het om de kinderen ontspannen de ochtend door te krijgen. Ik sta nu (vroeg!) op voordat de kinderen opstaan, maak rustig mijn eigen ontbijt, een pot thee en de schoollunch en maak dan de kinderen wakker.

“Op school en kinderopvang gebruiken ze dagritmekaarten. Wij gebruiken ze voor de ochtend. Je kunt ze bijvoorbeeld gratis downloaden bij Heutink ▶️”

“De tv en tablet blijven ‘s morgens uit. Ze lezen, kleuren of we zetten een luisterboek op. Ook wij laten de mail en telefoon nog even uit beeld. Dat scheelt zoveel gezeur en de leerkrachten zien dat ze veel prettiger de klas inkomen dan na een ochtend hysterische cartoons.”

“We dekken alleen in het weekend nog de tafel. En dat doen we dan uitgebreid. Doordeweeks smeren we bij het aanrecht wat boterhammen. De kinderen (6, 8 en 10) maken hun eigen ontbijt.”

“In de hal hangt een whiteboard. Daar staat de weekplanning op in grote lijnen (wie heeft wanneer sport, schooltuin, feest) en daarnaast de ochtendtaken. Ze vinken zelf af: opstaan, aankleden, gordijnen open & bed opmaken, ontbijten, wc, tandenpoetsen, tas inpakken, schoenen aan, jas & tas & fietssleutels. Ze maken er soms een wedstrijd van wie het snelst klaar is, en soms wie de origineelste, of mooiste  ‘vinkjes’ kan zetten. Als er bijzondere dingen zijn die ze niet willen vergeten is de meestgestelde vraag: kun je het even op het bord schrijven pap?”

“Met twee kinderen op de basisschool en twee baby’s heb ik geleerd: ook al ben je kapot en wil je het liefst naar bed, wat je in de avond kunt doen moet je niet uitstellen tot de ochtend. Soms maak ik zelfs de lunchtrommels al en bewaar ze in de koelkast.”

“Gesneden fruit op kleur gesorteerd. Ik maakte echt kunstwerkjes van de fruithapjes. Nu krijgt mijn zoon een hele peer, appel of banaan.”

 

Over dagschema’s en dagritmekaarten:

Je gezin heeft structuur nodig. Het is voor iedereen fijn om te weten wat op welk moment moeten gebeuren en in welke volgorde. Zo breng je meer  voorspelbaarheid in het leven van jezelf en dat van je kinderen. En dat geeft rust! Dagritmekaarten en -schema’s helpen de kinderen naar zelfstandigheid. Denk niet dat je meteen de hele dag of week in een schema moet vatten.

  • Start met de ochtend, en als dat voor iedereen goed loopt kun je het uitbreiden.
  • Kinderen vanaf 4 jaar kun je al betrekken bij het plannen: samen ga je kijken welke stappen er ’s morgens belangrijk zijn en in welke volgorde ze gezet moeten worden. Als kinderen meedenken, wordt het ook meer hun plan. Zo worden ze meer gemotiveerd er mee te werken. Maak samen met ieder kind hun eigen, persoonlijke plan.
  • Klein beginnen en met het hele gezin samen het plan bedenken is de beste manier. 
  • Hang een uitgeprinte planning op een centrale plek.

Beeld: Dagritmekaartjes van Heutink voor Thuis 

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Direct naar de inhoud